Patientforsikring

Søg hjælp, når det handler om patientforsikring og patienterstatning

Det danske sundhedsvæsen fungerer i almindelighed godt, og hvert år behandler sundhedspersonalet millioner af patienter. I langt de fleste tilfælde sker det på tilfredsstillende vis. Men ind imellem sker der fejl.

Søg erstatning hos Patienterstatningen

Har du oplevet fejlbehandling eller tilsidesættelse af dine rettigheder som patient, kan du klage over dette til Patientombuddet. Men vil du grundet store svie og smerte lave en erstatningansøgning, skal du videre til Patienterstatningen, der er den offentlige instans, der tager sig af erstatningssager i forbindelse med behandlinger og patientrettigheder. Patienterstatningen er det, der tidligere hed Patientforsikringen.

Der er altid en vis risiko forbundet med en behandling eller indtagelse af medicin, men der er grænser for, hvad der er rimelig risiko for dig som patient.

 

patientforsikring og patienterstatning

 

Erstatning for skader efter behandling

Du kan søge om erstatning for de psykiske eller fysiske skader, som du har fået efter undersøgelser eller behandlinger på hospitalet eller hos din læge, kiropraktor, fysioterapeut eller en anden sundhedsperson. Det gælder både offentlige og private hospitaler og privatpraktiserende, autoriserede sundhedspersoner.

Ud over erstatning som følge af skader i forbindelse med behandlinger eller undersøgelser kan du også søge erstatning for de skader, du måtte have fået efter brug af medicin. Har du brug for hjælp i ansøgningsprocessen, findes der mange dygtige rådgivningvirksomheder. Det kan eksempelvis være det kompetente rådgviningsfirma LJ-rådgivning. De kan hjælpe og vejlede dig gennem hele processen.

Erstatningen skal søges særskilt hos det, der hedder Patienterstatningen. Det er den offentlige instans, der tager sig af erstatninger i patientsager. Det er gratis at anmelde en sag til Patienterstatningen. Og det er Patienterstatningens opgave at sikre, at alle patienter får den erstatning, de har ret til ifølge loven.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at du ikke kan søge erstatning for selve skaden eller sygdommen. Det er udelukkende skader, der er opstået i forbindelse med behandlingsforløbet, som du kan søge erstatning for.

Få hjælp til at navigere

Som almindelig patient kan alt det med erstatning og forsikring føles som noget af en jungle at bevæge sig ind i. Og det kan være mere end almindeligt svært at navigere uden hjælp. Heldigvis er der hjælp at hente, også hos uafhængige lægefaglige rådgivere. Hos LJ-Rådgivning yder vi uafhængig lægefaglig rådgivning i sager, der handler om patientklager, patientforsikring, patientrettigheder, personskade osv.

De gennemgår dit behandlingsforløb for at vurdere, om der er grundlag for at søge erstatning hos Patienterstatningen. Der er en række grundlæggende betingelser, der skal være opfyldt, for at du overhovedet kan komme i betragtning til erstatning. Vi er inde i reglerne og ved, hvad det handler om i sager om patienterstatning.

LJ-raadgivning ApS
Søgade 20
4180 Sorø
Telefonnummer: 26 27 83 50

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *